Co ma wpływ na pozycje strony w Google? Część 1

Dziś skupię się na najważniejszych elementach, na które należy zwrócić uwagę, jeżeli chcesz, aby Twoja strona pojawiała się wysoko w wynikach wyszukiwania Google.
W tym artykule omówię tylko czynniki on-site, czyli to, co jesteś w stanie samodzielnie zmienić na stronie, aby Google spojrzało na Ciebie łaskawym okiem.

Przyjazne adresy URL

Pierwszą rzeczą, którą koniecznie trzeba zmienić, najlepiej zaraz po instalacji WordPressa , to modyfikacja bezpośrednich odnośników, czyli adresów URL twoich wpisów.
Domyślne adresy URL wpisów w WordPressie wyglądają tak: http://strona.pl/?p=123
Żeby je zmienić na bardziej przyjazny format, należy w panelu administracyjnym przejść na zakładkę UstawieniaBezpośrednie odnośniki i wybrać taki format, który Ci odpowiada np. Nazwa wpisu.
Po tej zmianie adresy URL będą tworzone na podstawie tytułu wpisu czy strony np. http://strona.pl/tytul-wpisu/.

Uwaga: Jeżeli masz już jakieś wpisy na swojej stronie i Google je zaindeksowało (czyli pojawiają się w wynikach wyszukiwania), koniecznie musisz zainstalować wtyczkę, która przekieruje stary adres na nowy (opis wtyczki pojawi się na blogu wkrótce). Jeżeli tego nie zrobisz, użytkownicy wchodzący na stary adres będą widzieli błąd 404 – czyli strony nie znaleziono.

Zmiana tytułu i opisu całej witryny

Ponieważ przy instalacji WordPressa, automatycznie jest dodawany tytuł i opis dla całej witryny, ten element również zmień, jeżeli nie chcesz, żeby Twoja strona wyświetlała się w Google z opisem „Kolejna witryna oparta na WordPressie”. Możesz to zrobić na zakładce Ustawienia – Ogólne
opis i tytuł strony wordpress

Instalacja wtyczki SEO

Instalacja wtyczki, która ułatwi optymalizację to konieczność, ponieważ „goły” WordPress nie ma praktycznie żadnych ułatwiających optymalizację dodatków (poza możliwością zmiany tytułu i opisu strony głównej oraz ustawieniem bezpośrednich odnośników). Ja polecam wykorzystać darmową wtyczkę All in One SEO Pack – jest łatwa w konfiguracji, ma polskie tłumaczenie i świetnie działa.
Wtyczkę możesz ściągnąć z tej strony, lub zainstalować bezpośrednio w swoim WordPressie, przechodząc na zakładkę WtyczkiDodaj nową.

Wpisz w oknie wyszukiwania nazwę wtyczki, czyli: All in One SEO Pack
Kliknij na Zainstaluj teraz a następnie włącz wtyczkę.

All in One SEO Pack
Po instalacji All in One SEO Pack, pod każdym wpisem pojawi się dodatkowe sekcja w której możesz wpisać tytuł (który nie powinien przekraczać 60 znaków) i opis (maksymalnie 160 znaków).

Oddzielny tytuł i opis dla każdego wpisu i strony

Wszystkie wpisy i podstrony na Twojej witrynie, powinny mieć unikalne tytuły i opisy. W tytule użyj słów kluczowych, na które chcesz być wysoko w Google, ponieważ to właśnie tytuł jest jednym z najważniejszych czynników, które wpływają na pozycję danej podstrony. Opis nie ma wpływu na pozycję, ale ma wpływ na klikalność, ponieważ Google  wyświetla opis w wynikach wyszukiwania. Warto więc zachęcić użytkowników do wejścia na stronę, wpisując w to pole coś ciekawego.

Tytuł i opis są wyświetlane w wynikach wyszukiwania Google, tak, jak na przykładzie poniżej.

TYTUL I OPIS

Pamiętaj o nagłówkach

Przy tworzeniu wpisów w WordPressie, pamiętaj o wykorzystaniu nagłówków i umieszczeniu w nich fraz kluczowych.

Nagłówki służą nie tylko ładnemu formatowaniu strony, ale również dają znać wyszukiwarkom, które frazy kluczowe są najważniejsze na stronie i czego dotyczy publikowany artykuł.

nagłówki wordpress

Używaj w treści fraz kluczowych

Treść Twoich artykułów powinna zawierać frazy kluczowe na jakich najbardziej Ci zależy. Nie chodzi jednak o upychanie słów kluczowych w jak największych ilościach. Twój tekst powinien być przyjazny zarówno dla robotów Google, jak i dla użytkownika, który go czyta.
Jeżeli tekst będzie przeładowany frazami kluczowymi, możesz więcej stracić niż zyskać. Google może uznać Twoją stronę za spam i obniżyć jej pozycję w wynikach wyszukiwania.

Długość tekstu na stronie

Bardziej obszerny tekst będzie miał większą szansę na osiągnięcie dobrych wyników w wyszukiwarce. Google ceni strony które są bogate w interesujące treści. Witryny na których użytkownicy spędzają więcej czasu, są odbierane przez Google, jako bardziej wartościowe i pomocne. Poza tym, w obszernym tekście masz możliwość umieszczenia większej ilości fraz kluczowych, niż w krótkiej notatce.

Szybkość ładowania strony

Szybkość ładowania strony jest jednym z czynników rankingowych, które bierze pod uwagę Google przy ustalaniu pozycji twojej witryny w wynikach wyszukiwania. Jeżeli strona ładuje się wolno, jest duża szansa na to, że jej pozycja w wynikach zostanie obniżona.
Przyczynami wolnego ładowania strony mogą być:

  • słaby serwer na którym jest hostowana
  • zbyt duże obrazki wgrywane na stronę
  • duża objętość treści
  • zbyt wiele zainstalowanych wtyczek

Żeby sprawdzić, co spowalnia Twoją stronę, możesz wykonać test na  http://www.webpagetest.org/ , gdzie na przejrzystym wykresie zobaczysz, jakie elementy mają największy wpływ na szybkość ładowania Twojej strony.

webpagetest

Responsywność witryny

Jeżeli chodzi o pozycję strony w Google, to niedostosowanie wyglądu witryny do wyświetlania na urządzeniach mobilnych ma wpływ tylko na wyniki wyszukiwania wyświetlane na urządzeniach mobilnych (telefon, tablet).
Na wyniki prezentowane na komputerze brak responsywności nie będzie miał wpływu. Ale… ma kolosalny wpływ na odbiór Twojej strony przez użytkowników.

Przed chwilą sprawdziłam z jakich urządzeń korzystają użytkownicy Facebooka w Polsce (sprawdziłam to w statystykach grup odbiorców na FB w Power Editorze).

Wygląda to tak:
14% użytkowników korzysta tylko z komputera
22% użytkowników korzysta tylko z urządzenia mobilnego
65% użytkowników korzysta z obu urządzeń (komputer, urządzenie mobilne)

facebook mobile desktop

Pewnie  były tu jakieś zaokrąglenia, ponieważ trochę się procenty nie zgadzają (a konkretnie 1% gdzieś uciekł). Ale pomijając ten 1% i podsumowując: 86-87% użytkowników korzysta z urządzeń mobilnych, wchodzi na FB z telefonu lub tabletu (głównie z telefonu), więc widać czarno na białym, ilu odwiedzających traci witryna, jeżeli jest niedostosowana do wyświetlania na urządzeniach mobilnych.

Co jeszcze?

Google przy ustalaniu rankingu stron, bierze pod uwagę ponad 200 czynników, które wpływają na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania.

Ja, w tym artykule, skupiłam się na najważniejszych czynnikach on-site, które są niezwykle istotne, ale równie ważne są czynniki off-site, które (w skrócie) polegają na zdobywaniu dobrych jakościowo linków zewnętrznych do strony. Ale o tym napiszę, w kolejnym artykule 🙂

Pasjonatka WordPressa i pozycjonowania stron.
Autorka bloga zrobsobiestrone.pl

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *